Johari fönster

Johari fönster kan användas för att förbättra kommunikationen i en grupp. Den egna självkännedomen kan öka likväl som att uppnå en gemensam förståelse och bättre samarbete i en grupp. Johari fönster består av 4 fält. 1. Öppna fältet: Det öppna fältet, även kallat...

Interventionsprocessen

Interventionsprocessen kan beskrivas i två faser, kartläggningsfas och åtgärdsfas. Metoden kan beskrivas som en spiral där nya mål successivt formuleras, åtgärdas och utvärderas.  Kartläggningsfas Steg 1. Inventering av resurser Öppen diskussion, brainstorming, analys...

Funktionssimulatorn

Hur upplever en person med funktionsnedsättning sin vardag? Du kan simulera två olika situationer i vardagen för hur en person med kognitiv funktionsnedsättning kan uppleva klassrumsmiljö och kollektivtrafik. Länk till Funktionssimulatorn

Från A till B

I grupper där vi vill ta oss framåt och utveckla verksamheten behöver personalen gemensamt sätta sig ner och fundera kring hur utvecklingen ska ske. Vill vi ta oss från nuläget (A) till önskat läge (B) finns det några saker vi behöver reflektera kring. 1. Vad är...

Feedbacktrappan

Att både kunna ge och ta emot feedback är en viktig nyckel för att uppnå en bra kommunikation. Feedbacktrappan är en användbar modell för att bättre förstå reaktioner på feedback och vara en hjälp på vägen till att både ge och ta emot feedback på ett bättre sätt. ...

Ett särskilt dilemma

Inom LSS, lagen för stöd och service till vissa funktionshindrade ryms både boende, daglig verksamhet och olika stödpersoner. De som arbetar med personer som har intellektuell funktionsvariation ställs ibland inför svåra situationer och dilemman. Det kan handla om...

7 källor av makt

I vårt arbete är det viktigt att vi talar om MAKT. Vad är makt? Hur används makt? Vilken makt besitter jag?Längre ner på sidan hittar du en kortlek för nedladdning. Du kan också låna en kortlek av metodutvecklarna. Ur boken Professionellt bemötande – möta kunder...